2016. április 28.

Kerekesszékesként buszozni

A tervezett utazás előtt harminchat órával kell jeleznie egy kerekesszékesnek, ha autóbusszal kíván közlekedni. A volántársaságnak egyébként nem kötelessége alacsonypadlós, rámpával felszerelt járművet küldenie az egyes járatokhoz. A történetét lapunkkal megosztó Faluhelyi Balázs azt mondta, a fő probléma, hogy találomra kell eltalálnia, melyik buszra tud felszállni.
Elképesztő, hogy a mai világban nem lehet valamilyen módon, akár piktogramokkal jelezni a buszmegállókban található papíralapú menetrendeken, hogy az adott időpontban milyen fajta busz közlekedik, és fel tudok-e rá szállni kerekesszékesként – fogalmazott a békéscsabai Faluhelyi Balázs, megosztva lapunkkal, hogy miként jutott el nemrég Békéscsabáról Mezőberénybe ügyeket intézni.
Mint elmondta, kiment a békéscsabai autóbusz-pályaudvarra, és a digitális kijelzőn látta, hogy 10 óra 20 perckor indul egy járat Mezőberényen keresztül Debrecenbe. A sofőr azonban arra nem engedte felszállni. Ezért a 10 óra 40 perckor induló járathoz ment. Ott már a sofőr kedves és udvarias volt vele, beállt rendesen a busszal, segített neki a felszállásban is.
– Debrecenben és Szegeden már piktogramokkal látták el a buszmegállókban a papíralapú menetrendeket, így ott lényegesen könnyebben közlekedtem akár a helyi járatú buszokkal is. Békéscsabán és Békés megyében miért nem lehet ezt megtenni? – vetette fel, hozzátéve, általában minderre az a válasz, hogy az interneten minden rajta van, ott lehet tájékozódni.
– Akik nem rendelkeznek internet-hozzáféréssel, hogy nézzék meg a menetrendet? A problémám az, hogy mindig találomra kell eltalálni, mikor közlekedik olyan járat, amelyre fel tudok szállni, és nem okozok nehézséget sem a sofőrnek, sem azoknak az udvarias és kedves utasoknak, aki tényleg szívből segítenek, próbálnak segíteni – mondta.
Lapunk munkatársa a békéscsabai autóbusz-pályaudvaron kért információt, hogy ha másnap valaki kerekesszékesként kíván Mezőberénybe jutni, hogyan teheti azt meg. Mint mondták, írásban kell egy kérvényt benyújtani napokkal előtte. Bár a 10 óra 40 perckor induló buszra fel tudnak szállni a mozgáskorlátozottak, ha az meghibásodik, akkor nem köteles a társaság ugyanolyan típusú, azaz, alacsonypadlós járművet biztosítani – csak ha volt előtte ilyen kérés.
– Az üzletszabályzat rögzíti a mozgásukban korlátozottak számára a menetrend szerinti járatok igénybevételének lehetőségét – mondták a volántársaságnál. A Dél-alföldi Közlekedési Központ (DAKK) Zrt.-nél hozzátették, az utazás feltétele, hogy a járatot mozgásukban korlátozottak által is igénybe vehető alacsonypadlós, rámpával felszerelt autóbusz végezze.
Hogy ez megvalósulhasson, a tervezett utazás előtt harminchat órával, azaz másfél nappal jelezni kell a DAKK Zrt.-nek az információs pontokon keresztül – esetleg elektronikus levélben, telefonon – a szándékot. Ha ez megtörténik, akkor a volántársaság gondoskodik a „megfelelő műszaki kialakítású autóbusz közlekedtetéséről”.
Nem muszáj alacsonypadlós, rámpás buszt küldeni
– A DAKK Zrt. Békéscsabán az önkormányzattal, országos, regionális és elővárosi szinten pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal megkötött szerződés szerint végzi a szolgáltatást. A dokumentum azonban nem tartalmaz kötelezettséget, előírást arra vonatkozóan, hogy alacsonypadlós járatoknak kell közlekednie, illetve, hogy azokat meg kell hirdetni. Ellenben, ha a szerződés ilyen irányban változik, akkor annak eleget tesznek – jelezték a DAKK Zrt.-nél.
Elmondták, hogy csak akkor lehet megtagadni fogyatékos vagy csökkent mozgásképességű személy utazását, ha az bizonyos egészségügyi és biztonsági követelmények teljesítése érdekében szükséges. Ezen túlmenően akkor sem utazhatnak például kerekesszékesek, ha az utazás során használni tervezett megállóhelyek, állomások kialakítása miatt biztonságos utazásuk, beszállításuk vagy kiszállításuk fizikailag nem lehetséges.
– A DAKK Zrt.-nél kiemelték: a fogyatékossággal élők és mozgásukban korlátozott utasok kerekesszékben ülve csak olyan autóbuszokkal szállíthatók, amelyeken a kerekesszék a kijelölt helyen rögzíthető. A kerekesszéket – és benne az utast – a buszvezető a visszatartó rendszerrel rögzíti. Emellett a többi utasnak át kell engednie a kerekesszékkel utazó számára azt a területet, amit a kerekesszék számára kijelöltek – ecsetelték a szabályokat.

Nincsenek megjegyzések: