Útmutató az alap-, működési nyilvántartásba vételhez:
Az egészségügyi szakképesítést szerzett személyek
alapnyilvántartását az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal
Nyilvántartási Főosztálya vezeti. Azt a személyt, aki
Magyarországon az állam által elismert oktatási intézményben szerzett vagy
külföldön szerzett és Magyarországon honosított, vagy elismert egészségügyi szakképesítéssel
rendelkezik, az oklevél, illetve bizonyítvány megszerzését követően
alapnyilvántartásba kell venni. Az alapnyilvántartásba vétel tehát hivatalból
történik. Az alapnyilvántartás célja a megszerzett szakképesítés közhiteles
tanúsítása. Az alapnyilvántartásba vételhez az adatokat az oktatási intézmény(főiskola,
egyetem) a bizonyítvány, illetve az oklevél (diploma), a külföldi
bizonyítványok és oklevelek által tanúsított egészségügyi szakképesítés
elismerésére jogosult hatóság az elismerő határozat kiadását követő 30 napon
belül bejelenti az alapnyilvántartást vezető szervnek. A Nyilvántartási
Főosztály hivatalból alapnyilvántartásba veszi a fenti intézmények által
bejelentett személyeket. Az alapnyilvántartásba vétel tényéről a Hivatal
kérelemre hatósági bizonyítványt illetve kivonatot állít ki. A kérelem illetékköteles.
A kérelemhez 100 Ft illetékbélyeg
csatolása szükséges.
Azok az egészségügyi szakképesítéssel
rendelkező személyek, akik az alapnyilvántartásban nem szerepelnek,
felvételüket az egészségügyi szakképesítésükről szóló oklevelet, bizonyítványt
kiállító intézmény útján kérhetik, vagy egyedi kérelemmel fordulhatnak a
Hivatalhoz, amely kérelemhez mellékelni kell az egészségügyi szakképesítésükről
szóló oklevél, bizonyítvány másolatát és a személyazonosító igazolvány
másolatát. Ebben az esetben a Hivatal adategyeztetést végez az oklevelet,
bizonyítványt kiállító intézménnyel vagy annak esetleges megszűnése esetén a
jogutód intézménnyel.
Az alapnyilvántartás után működési
nyilvántartást kell intézni:
Kinek szükséges a működési nyilvántartásba
regisztráltatnia magát?
Az
egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény (továbbiakban: Eütv.) 110. §-ának (1)-(3) bekezdése alapján annak szükséges a működési
nyilvántartásba regisztráltatnia magát, aki a szakmája szerinti egészségügyi
tevékenységet önállóan kívánja gyakorolni, ugyanis egészségügyi tevékenység
önállóan vagy felügyelet mellett végezhető.Egészségügyi tevékenységet önállóan az adott tevékenység folytatására jogosító egészségügyi szakképesítéssel rendelkező és az adott szakképesítés tekintetében a kötelező továbbképzési kötelezettségét teljesített vagy a továbbképzési kötelezettség teljesítése alól e törvény szerint mentesült, a működési nyilvántartásba bejegyzett személy végezhet.
Egészségügyi tevékenységet felügyelet mellett az a személy végezhet (2012. január 1-jétől módosult):
- aki a szakképesítése megszerzéséhez szükséges képzésben vesz részt,
- akit a működési nyilvántartásból töröltek (ilyen esetekben a működési nyilvántartásba történő visszakerülése érdekében, az ahhoz szükséges ideig kell felügyelet mellett dolgoznia),
- aki működési nyilvántartását határidőben nem újította meg, vagy működési nyilvántartása lejárt és meghosszabbítási kérelmét jogerősen elutasították,
- aki megfelelő szakképesítés nélkül az egészségügyi tevékenység végzésében közreműködik.
Hogyan és milyen feltételekkel lehet a
működési nyilvántartásba regisztráltatni?
A felvétel egyik feltétele az egészségügyi
szakképesítést szerzett személyek alapnyilvántartásában
való szereplés. Az alapnyilvántartásban szerepel minden olyan személy, aki
Magyarországon az állam által elismert oktatási intézményben megszerzett (vagy
külföldön szerzett és Magyarországon honosított vagy elismert) egészségügyi
szakképesítéssel rendelkezik. Az alapnyilvántartásba kerülés automatikusan
történik; az oklevelet, bizonyítványt (vagy a honosításról/elismerésről szóló
határozatot) kiállító intézmény által megküldött adatok alapján 2009. január
1-jétől a Hivatal veszi (korábban az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző
Intézet) alapnyilvántartásba a szakképesítést szerzett személyeket. Az
alapnyilvántartásba vett személy neve, szakképesítése és alapnyilvántartási
száma bárki számára megismerhető adat, amely megtekinthető a http://kereso.eekh.hu/oldalon, az egészségügyi
szakdolgozók címszó alatti keresőben.A működési nyilvántartásba az alapnyilvántartásban szereplő személy a Hivatalhoz benyújtott (honlapról letölthető) kérelem formanyomtatványon kérheti a felvételét. (Tehát a működési nyilvántartásba felvétel nem automatikus.)
Bővebb
információ a regisztrálásról, pontszerzési kötelezettségekről: http://www.eekh.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=141&Itemid=60
Az
egészségügyi tevékenységet felügyelet mellett végző személyeknek is
rendelkezniük kell szakmai kamarai tagsággal! Kamarai tagság kérése: http://meszk.hu/tagsag.aspx?web_id=